Hai semua pembaca yg dihormati, semoga sentiasa sihat dan gembira hendaknya. terima kasih kerana sudi singgah ya :)
Entry kali ini saya nak cerita tentang selok belok tugas sebagai seorang perunding kecantikan / beauty consultant khususnya di Mary Kay.
Secara asasnya, seorang Perunding Kecantikan Mary Kay bertanggungjawab untuk :-
1. Memberi dan menyebarkan informasi tentang kecantikan dan kesihatan terutamanya kulit wajah dan penampilan
- melalui skin care class (kelas penjagaan kulit wajah), color class (kelas solekan) dan beauty workshop yg dianjurkan, consultant akan mendedahkan tips dan cara penjagaan kulit wajah yg optimum di samping memberi tunjuk ajar tentang warna dan teknik solekan
2. Memberi saranan dan galakan untuk menyelesaikan permasalahan terutamanya berkaitan kesihatan kulit
- setiap orang mempunyai kondisi dan permasalahan kulit yg berbeza2. dan setiap situasi ada penyelesaian yg sesuai dan berkesan. adalah menjadi tugas consultant untuk mengenalpasti masalah kulit client dan memberi jalan penyelesaian yg sesuai dgn client. adalah menjadi etika seorang beauty consultant untuk mendengar dan menganalisa keadaan semasa kulit wajah dan juga menyiasat produk2 dan kaedah yg pernah client gunakan sebelum memberi sebarang saranan dan solution.
3. Memastikan kecantikan dan kesihatan kulit client terjaga
- apabila consultant memberi saranan dan penyelesaian kepada client, adalah menjadi tanggungjawab consultant untuk membuat pemantauan dan memastikan client mendapat result yg mereka mahukan.
4. Membantu memberi saranan terbaik dalam penjagaan kulit wajah dan penampilan
- di samping penjagaan kulit wajah, consultant juga memberi rundingan dan tunjuk ajar tentang teknik solekan wajah dan penampilan diri (contohnya spt gaya tudung dsb) untuk menambah nilai pengetahuan client.
5. Memastikan client sentiasa berpuas hati dan gembira dgn penampilan mereka
- inilah tujuan dan misi seorang beauty consultant yg paling utama, iaitu memastikan client gembira dan berpuas hati dengan result dan servis yg diberikan. ini adalah kerana consultant di mary kay ingin membina hubungan berkekalan dgn client :)
Jaminan Kepuasan Pelanggan
Dengan sokongan dan panduan dari Syarikat, kami melindungi client kami dengan jaminan kepuasan pelanggan (customer satisfaction guarantee). jika saranan kami tidak sesuai kami boleh menyemaksemula dan akan adjust sehingga client kami berpuas hati. client tidak perlu bimbang kerana sememangnya produk dan perkhidmatan yg kami tawarkan adalah antara yg terbaik, cost-effective dan memberi hasil yg berkualiti.
Kerana consultant sedar bahawa setiap orang mempunyai perasaan ingin dihargai dan penting atau dengan kata lain setiap dari kita sebenarnya mempunyai 'sign' yg mengatakan "Buat Saya Rasa Penting" atau "Make Me Feel Important". Etika kerja di Mary Kay yg amat mementingkan keperluan pelanggan.
Sebab itu jugalah yg menjadikan Mary Kay sebagai Top 20 Loyalty Leaders dalam BRAND KEYS 2012 Customer Loyalty Index Survey dan Tempat Pertama dalam kategori Kosmetik.
Sila baca di sini
itulah sebabnya tugas dan peranan seorang consultant amatlah penting. tidak terhad dlm hubungan jual-beli sahaja, ia lebih dari itu. saya sendiri juga inginkan client saya menjadi sebahagian dari kehidupan dan moga kehadiran dan perkhidmatan saya akan memperkayakan kehidupan client saya. Kepuasan seorang consultant adalah apabila melihat client kelihatan lebih cantik dan anggun serta ceria dgn penampilan mereka.
Saya telah banyak terlbat dalam Skin Care Class dan Beauty Workshops, sepanjang pemerhatian dan pengalaman saya mengendalikannya, rata2 semua participants dan clients amat gembira dan berpuas hati. Alhamdulillah.
antara snapshots semasa Bengkel Kecantikan Jom Cantik Bersama Mary Kay pada February 2013 yg lalu
Jika anda mempunyai pertanyaan atau ingin dapatkan sesi rundingan PERCUMA dari saya, jom jgn malu2 sila hubungi saya ya. InsyaAllah saya akan cuba berikan yg terbaik utk anda :)
INTAN ALIAS
Independent Beauty Consultant
013 2500 507
intanjufflisa@gmail.com
Mohon share ye
ReplyDelete